W programie Festiwalu ujęto innowacyjne edukacyjne formy sprzyjające
efektywnej nauce. Szkolne korytarze pełne kolorowych dekoracji
przedstawiały przede wszystkim matematykę jako naukę ciekawą, wymagającą
wyobraźni i logicznego myślenia. Gazetki przygotowane przez uczniów w
formie prezentacji, zachęcały do refleksji na temat sztuki uczenia się i
twórczego myślenia. Nad realizacją festiwalowego planu czuwali głównie
nauczyciele przedmiotów ścisłych.
W ramach zachęcania uczniów do
nauki matematyki odbyły się między innymi wybory klasowych mistrzów
rozwiązywania zadań tekstowych, pokazy praktycznych „sposobów na
matematykę”, treningi sprawności rachunkowych. Dużym zainteresowaniem
cieszyły się zajęcia na temat metod skutecznej nauki i Matfolk 2018 -
czyli nauka piosenek o matematyce. Z przyjemnością uczniowie poznawali
historię matematyki, oglądając film: Kaczor Donald w krainie Matemagii.
Pod
kierunkiem pani Anny Nele uczniowie zajmowali się komponowaniem
zdrowych posiłków i obliczaniem ile złych kalorii jest w naszych
ulubionych potrawach. Na zajęciach informatyki dominowało programowanie
ze Scratchem i w Logo. Na lekcjach przyrody prowadzonych przez panią
Aleksandrę Paluszkiewicz uczniowie poznali aplikację znajdującą się na
serwisie ClassTools, dzięki której stworzyli różne wersje przyrodniczego
koła fortuny. W ten sposób powtórzyli i utrwalili poznane wcześniej
pojęcia i zagadnienia przyrodnicze. Ta forma aktywności działała
motywująco i rozluźniająco, wprowadzając jednocześnie elementy zabawy.
Pokazała uczniom, że „powtórka” nie musi być nudna i stresująca. Koło
fortuny bez wątpienia można zastosować na każdej lekcji – wystarczy mieć
komputer z dostępem do Internetu oraz rzutnik.
Uczniowie klas
siódmych brali udział w prezentacjach projektów gimnazjalnych:
„Tajemniczy świat zmysłów” i „Zatańcz ze mną – piękno tańca
współczesnego”. Uczestniczyli także w prezentacji projektu edukacyjnego -
„Nauka zamknięta w kropli wody” - przygotowanego pod kierunkiem pani
Elżbiety Kalak i pana Leszka Poniatowskiego. Przedstawiona prezentacja
multimedialna, wykonywane „na żywo” doświadczenia oraz quiz fizyczno –
chemiczny pokazywały w sposób przystępny prawa fizyki i chemii. Przygodę
z fizyką uczniowie kontynuowali na zajęciach, w czasie których zmagali
się z zadaniami fizycznymi dotyczącymi jazdy na rowerze. Pomiary
wielkości fizycznych pozwalały na obliczanie prędkości kolegów na
rowerach. W zespołach zadaniowych szacowano wartość sił tarcia,
opisywano bezwładność rowerzysty oraz względność ruchu. Zadania łączyły
teorię z praktyką życia codziennego, a uczniowie, poprzez zabawę, mogli
odpowiedzieć na intrygujące pytania przybliżające tajemnice fizyki. Projekty
i zajęcia przedmiotowe przekonały uczestników Festiwalu, że nauka
przedmiotów matematyczno – przyrodniczych to nie tylko monotonne wzory i
trudne obliczenia, ale przede wszystkim inspirująca, wspaniała
przygoda.
Dodatkowym urozmaiceniem festiwalowego tygodnia były
”Geometryczne fantazje” - zajęcia plastyczne prowadzone w klasach IV-VI
przez pana Mirosława Bąkowskiego. Wykonywane przez uczniów prace
stanowiły kompilację wiedzy i umiejętności matematyczno – plastycznych,
pozwalały na podejmowanie artystycznych wyzwań twórczych.
Na
zakończenie Festiwalu Nauki, Klasowi mistrzowie rozwiązywania zadań
tekstowych, otrzymali dyplomy. Odbył się pokaz mody matematycznej.
Wszyscy uczniowie prezentowali na „wybiegu” swoje kreacje bogate w
elementy przedstawiające liczby i figury geometryczne.
Postawy
uczniów emanujące entuzjazmem, kreatywnymi pomysłami, zaangażowaniem
i chęcią uczenia się „poprzez działanie”, potwierdzają potrzebę
organizowania zajęć w klimacie radosnego podejścia do nauki.
Dorota Bąkowska