Gmina Kobylin realizuje projekt: Dostępne Placówki Systemu Oświaty w Kobylinie, nr FEWP.06.07-IZ.00-0092/24 w ramach Priorytetu FEWP.06 Fundusze europejskie dla Wielkopolski o silniejszym wymiarze społecznym (EFS+), Działanie FEWP.06.07 Edukacja przedszkolna, ogólna oraz kształcenie zawodowe, Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 (FEW) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+).
Celem projektu jest zapewnienie skutecznej edukacji włączającej w SP w Kobylinie, Kuklinowie, Zalesiu Małym, Smolicach, Szkole Branżowej w Kobylinie oraz Przedszkolu w Kobylinie poprzez ich doposażenie i dostosowanie w zakresie dostępności, wsparcie 59(53K6M)nauczycielek/li w zakresie organizacji i podnoszenia jakości edukacji włączającej, zapewnienie wsparcia dla 324(128K196M) uczniów poprzez realizację działań sprzyjających zwiększaniu udziału dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi, organizację zajęć specjalistycznych dla dzieci, uczniów z niepełnosprawnościami, działania mające na celu walkę ze stereotypami i zapobieganie dyskryminacji, a także wsparcie specjalistyczne i wsparcie asystenckie dla 3 uczniów (3M) oraz dla 120(80K40M) rodziców/opiekunów faktycznych dzieci uczęszczających do w/w placówkach w okresie od 01.12.2024 r. do 28.02.2027 r.
Grupa docelowa projektu to 324(128K196M) uczniów/uczennic, w tym 30 osób z niepełnosprawnościami, uczęszczających do niżej wymienionych Placówek:
- Przedszkole w Kobylinie: 25 osób (w tym: 1 osoba niepełnosprawna),
- Szkoła Podstawowa im. Juliana Tuwima w Zespole Szkół: 97 osób (w tym 13 osób niepełnosprawnych),
- Szkoła Podstawowa w Kuklinowie: 50 osób (w tym 4 osoby niepełnosprawne),
- Szkoła Podstawowa w Smolicach: 44 osób (w tym 3 osoby niepełnosprawne),
- Szkoła Podstawowa Zalesie Małe: 19 osób (w tym 3 osoby niepełnosprawne),
- Branżowa Szkoła I stopnia w Kobylinie: 89 osób (w tym 6 osób niepełnosprawnych),
Liczba dzieci z SPE: 90 osób.
Nauczyciele (59 osób) w poszczególnych Placówkach:
- Przedszkole w Kobylinie: 10 osób,
- Szkoła Podstawowa im. Juliana Tuwima w Zespole Szkół: 3 osoby,
- Szkoła Podstawowa w Kuklinowie: 20 osób,
- Szkoła Podstawowa w Smolicach: 12 osób,
- Szkoła Podstawowa Zalesie Małe: 2 osoby,
- Branżowa Szkoła I stopnia w Kobylinie: 12 osób,
a także 120 (80K40M) rodziców/opiekunów faktycznych dzieci uczęszczających do w/w Placówek.
Projekt zakłada realizację następujących zadań:
Zadanie 1: Dostosowanie przedszkola w Kobylinie w zakresie edukacji włączającej - wyposażenie pomieszczeń w sprzęt i pomoce dla uczniów z niepełnosprawnościami i o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Zadanie 2: Dostosowanie SP w Zespole Szkół w Kobylinie w zakresie edukacji włączającej - wyposażenie pomieszczeń w sprzęt i pomoce dla uczniów z niepełnosprawnościami i o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Zadanie 3: Dostosowanie SP w Zalesiu Małym w zakresie edukacji włączającej - wyposażenie pomieszczeń w sprzęt i pomoce dla uczniów z niepełnosprawnościami i o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz prace adaptacyjne (powstanie miejsce wyciszenia dla uczniów i oraz gabinet logopedyczno-terapeutyczny).
Zadanie 4: Dostosowanie SP w Smolicach w zakresie edukacji włączającej - wyposażenie pomieszczeń w sprzęt i pomoce dla uczniów z niepełnosprawnościami i o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz prace adaptacyjne/remontowe, wyposażenie sali współpracy – sali pedagoga/psychologa.
Zadanie 5: Dostosowanie SP w Kuklinowie w zakresie edukacji włączającej - wyposażenie pomieszczeń w sprzęt i pomoce dla uczniów z niepełnosprawnościami i o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz prace adaptacyjne/remontowe (dostosowanie budynku Szkoły do potrzeb osób niepełnosprawnych, w tym podjazd), przystosowanie poddasza na pomieszczenie do terapii sensorycznej, wyposażenie powstałych gabinetów do pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Zadanie 6: Dostosowanie Szkoły branżowej w Kobylinie w zakresie edukacji włączającej - wyposażenie pomieszczeń w sprzęt i pomoce dla uczniów z niepełnosprawnościami i o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz prace adaptacyjne/remontowe, doposażenie wyremontowanej klasopracowni - sali integracji.
Zadanie 7: Wsparcie dla nauczycieli/nauczycielek - podniesienie kompetencji i kwalifikacji nauczycieli i nauczycielek w zakresie edukacji włączającej oraz zapobieganiu dyskryminacji oraz przemocy.
Zadanie 8: Wsparcie z zakresu zatrudnienia dodatkowej kadry w placówce w zakresie edukacji włączającej - zapewnienie specjalistów wspierających dzieci z niepełnosprawnościami i dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Wsparcie skierowane dla: 68(35K33M) uczennic/uczniów, w tym 5M z niepełnosprawnością z Przedszkola w Kobylinie(13K12M) i SP w Kuklinowie(22K21M).
Zadanie 9: Wsparcie specjalistyczne dla uczniów/uczennic
a) Przedszkole w Kobylinie
- zajęcia korekcyjno–kompensacyjne,
- zajęcia logopedyczne,
- zajęcia emocjonalno-społeczne,
- zajęcia z stymulacji rozwoju psychoruchowego, społecznego i emocjonalnego,
- zajęcia usprawnienia ruchowe,
- zajęcia usprawnienia motoryki w celu rozwoju sprawności ruchowej i manualnej
- zajęcia z korekcji wad wymowy wynikających z słabego słyszenia i usprawnienie funkcji słuchowych w formie treningu.
b) Szkoła Podstawowa im. Juliana Tuwima w Zespole Szkół
- zajęcia logopedyczne,
- zajęcia korekcyjno–kompensacyjne,
- zajęcia wyrównawcze z języka polskiego,
- zajęcia wyrównawcze z matematyki.
c) Szkoła Podstawowa w Kuklinowie
- zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z języka polskiego, matematyki, fizyki, chemii,
- zajęcia korekcyjno–kompensacyjne,
- zajęcia logopedyczne,
- zajęcia socjoterapeutyczne,
- TUS: trening umiejętności społecznych,
- zajęcia emocjonalno-społeczne.
d) Szkoła Podstawowa w Smolicach
- zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z języka polskiego, matematyki,
- zajęcia korekcyjno–kompensacyjne
- zajęcia logopedyczne,
e) Szkoła Podstawowa Zalesie Małe
- zajęcia logopedyczne,
- zajęcia korekcyjno–kompensacyjne,
- zajęcia emocjonalno-społeczne,
- zajęcia rewalidacyjne.
f) Branżowa Szkoła I stopnia w Kobylinie
- TUS: trening umiejętności społecznych.
Zadanie 10: Zajęcia z zakresu niedyskryminacji dla uczniów, które mają na celu walkę ze stereotypami i zapobieganie dyskryminacji, m.in. wobec uczniów z niepełnosprawnościami, poprzez działania ukierunkowanie na rozwijanie wśród dzieci/uczniów postaw związanych z przeciwdziałaniem dyskryminacji ze względu na np. płeć, rasę, pochodzenie narodowe i etniczne, religię, światopogląd, niepełnosprawność, wiek czy status społeczny i ekonomiczny oraz budowanie postaw społecznych opartych na tolerancji, wolności i szacunku do drugiej osoby .
Zadanie 11: Wsparcie specjalistyczne dla rodziców/opiekunów prawnych w zakresie edukacji włączającej, których celem jest podniesienie u 120 os. kompetencji w zakresie edukacji włączającej. Projekt zakłada zajęcia indywidualne oraz grupowe.
Główne rezultaty, które zostaną osiągnięte dzięki realizacji projektu:
- Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty, którzy uzyskali kwalifikacje po opuszczeniu programu – 54 osób.
- Liczba uczniów, którzy nabyli kwalifikacje po opuszczeniu programu – 285 osób.
- Liczba rodziców/opiekunów dzieci ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi, którzy zwiększyli swoją wiedzę i umiejętności radzenia sobie z osobą ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi/z niepełnosprawnością – 108 osób.
Wartość projektu: 5 057 533,20 PLN
Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 3 540 273,24 PLN
#FunduszeUE
#FunduszeEuropejskie