Czasem trudno jest jednoznacznie stwierdzić czy dowód osobisty został zagubiony czy skradziony. Dlatego zawsze, gdy zauważysz jego brak, utracony dokument powinieneś jak najszybciej wyłączyć z obiegu, żeby osoby niepowołane nie mogły się nim posłużyć. Konieczna jest natychmiastowa reakcja.
Wiele osób ogranicza się do zgłoszenia kradzieży lub utraty dowodu na Policji. Niestety, nie jest to wystarczająca ochrona. Utratę dowodu lub uszkodzenie należy zgłosić w dowolnym urzędzie gminy, gdzie zostanie on unieważniony i tym samym uniemożliwi niepowołanym osobom posługiwanie się nim. Utratę zgłosić można osobiście, przez internet (przez platformę e-Puap), a jeśli przebywasz za granicą - osobiście, listownie lub faksem - w konsulacie.
Utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego może zgłosić:
• posiadacz dowodu osobistego;
• rodzic, opiekun prawny albo kurator - w imieniu osoby, która nie ma zdolności do czynności rawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnionej, dzieci do 13 roku życia) lub osoby, która a ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnionej, dzieci w wieku od 13 do 18 roku życia).
Wymagane dokumenty:
• formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu,
• dowód osobisty – w przypadku zgłoszenia uszkodzenia dowodu,
• inny dokument stwierdzający tożsamość np. paszport.