Wniosek złożony w imieniu szkoły przez panią Dyrektor M. Wojciechowską został pozytywnie zaakceptowany przez organ prowadzący szkołę. Warunkiem przyznania wsparcia było zapewnienie przez organ prowadzący szkołę co najmniej 20 procent wkładu własnego na zakup książek. Otrzymaliśmy wsparcie finansowe dla biblioteki szkolnej w kwocie 15.000zł z czego 3.000zł to wkład własny, który otrzymaliśmy z Urzędu Miejskiego w Kobylinie. Po konsultacjach z uczniami, rodzicami i nauczycielami, za otrzymaną kwotę zostały zakupione nowości czytelnicze.
W ramach
projektu i udzielonego wsparcia finansowego w okresie od maja do grudnia
2017r. biblioteka szkolna podjęła działania zmierzające do promocji i
rozwijania czytelnictwa wśród naszych uczniów. Realizacja tak wielu
działań nie byłaby możliwa bez pomocy i wsparcia nauczycieli i
wychowawców, którzy chętnie włączali się w akcje i imprezy biblioteczne.
W trakcie trwania programu zorganizowane zostały imprezy i wydarzenia kulturalne promujące czytelnictwo. Były to m.in.:
1.
Wieczorno – nocna impreza czytelnicza „Noc Bibliotek” dla chętnych
uczniów z klas IV -VI, w której udział wzięło prawie 40 uczniów.
2. Ogólnopolska akcja bicia rekordu czytania „Jak nie czytam – jak czytam”, w której udział wzięła cała społeczność szkolna.
3. W październiku 2017 z okazji Miesiąca Bibliotek Szkolnych biblioteka zorganizowała szereg konkursów.
- dla klas I konkurs plastyczny „Moja ulubiona postać z bajki”
- dla klas II – III konkurs czytelniczy na projekt własnej okładki książki
- dla klas IV – VII konkurs fotograficzny „Selfie z ulubioną książką”
4.
W dniach 16-20 października 2017 w klasach młodszych realizowany był
projekt edukacyjny „Tydzień z książką”. W projekt zaangażowani byli
uczniowie z kółka czytelniczego, którzy codziennie czytali wybrane
książki swoim młodszym kolegom.
5. „W krainie baśni” to impreza
czytelnicza zorganizowana dla uczniów klas I w dniu 10 listopada,
podczas której pierwszoklasiści zostali pasowani na czytelników
biblioteki szkolnej.
6. Imprezą promująca czytelnictwo były „Urodziny
Astrid Lindgren”. Impreza dla klas 4-7 zorganizowana została w 110
rocznicę urodzin pisarki. W tym dniu na uczniów czekało wiele atrakcji,
m.in. konkurs na najciekawsze przebranie za Pippi, gazetka i wystawa
książek „Twórczość A. Lindgren”, apel szkolny oraz czytanie w klasach
fragmentów książek pisarki.
W ramach realizacji NPRC
kontynuowana była wieloletnia współpraca z Biblioteką Publiczną Miasta i
Gminy w Kobylinie oraz Książnicą Pedagogiczną – Filią w Krotoszynie.
Współpraca z tymi placówkami polegała głównie na wspólnym planowaniu
zakupów książek, wymianie informacji o akcjach i imprezach
organizowanych przez biblioteki oraz wypożyczeniach
międzybibliotecznych. Wspólnie z Biblioteką Publiczną realizowany jest
całoroczny program czytelniczy „Czytając – zdobywasz wiele!”, co roku
organizujemy wspólnie ogólnopolską akcję Noc Bibliotek.
Podczas
organizowanych przez wychowawców klas spotkań z rodzicami uwzględniano
tematykę wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży. Szkoła
umożliwiła uczniom wypożyczanie książek na okres ferii zimowych i
wakacji letnich, dostosowała organizację pracy biblioteki szkolnej do
potrzeb uczniów. Warto również wspomnieć, że w planowanych zakupach
książek uwzględnione zostały potrzeby uczniów niepełnosprawnych.
Zakupione zostały książki z większą czcionką, tak aby dostosować
literaturę do potrzeb dzieci słabo czytających, mających problemy z
nauką, przyswajaniem umiejętności czytania. Wychodząc naprzeciw
zapotrzebowaniu zakupione zostały również książki z mniejszą ilością
tekstu, tak aby uczniowie z problemami w nauce, słabo czytający mieli
możliwość wyboru ciekawych książek dostosowanych do ich poziomu. W celu
uwrażliwienia dzieci na inność, zakupiono książki związane z
niepełnosprawnościami. Dla uczniów z różnego rodzaju dysfunkcjami
zakupiono wierszyki logopedyczne, mające umożliwić uczniom z dysleksją,
dysortografią ćwiczenie poprawnej wymowy i pisowni.
Wzbogacono
księgozbiór biblioteki o bajki psychoedukacyjne mające pomóc dzieciom, z
jakimi trudnościami mierzą się osoby niepełnosprawne. Publikacje w
przystępny sposób mają przekazywać wiedzę i dążyć do łamania stereotypów
na temat niepełnosprawności.
W każdej z klas zrealizowany został co najmniej jeden projekt edukacyjny z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej.
Celem
Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa było przede wszystkim
uatrakcyjnienie księgozbioru biblioteki oraz wzmocnienie potencjału i
roli biblioteki w środowisku lokalnym. Zakup 998 nowych książek z
pewnością przyczynił się do tego, aby nasi uczniowie mieli większą
dostępność do nowości wydawniczych.
Ponadto szereg podjętych działań
oraz organizacja imprez czytelniczych przyciągnęły do biblioteki rzeszę
czytelników. Świadczą o tym nie tylko liczne odwiedziny biblioteki, ale
również liczby – wzrost wypożyczeń w stosunki do tego samego okresu w
roku ubiegłym.
Anita Poprawska