W tegorocznym półfinale Olimpiady Techniki Samochodowej, który odbył się 21 marca br., brało udział 460 uczniów ze 162 szkół. Olimpiada ma zasięg ogólnopolski i jest dofinansowana przez Ministra Edukacji Narodowej, który jest jej partnerem. Finaliści i laureaci olimpiady są zwolnieni z etapu pisemnego egzaminu potwierdzającego kwalifikacje.
Wśród uczestników znaleźli się także uczniowie szkoły zawodowej w Kobylinie: Karol Waleński (klasa IIIb), Maciej Bolt (klasa IIIb), Paweł Golejewski (IIa). Nad uczniami opiekę podczas wyjazdu sprawowała p. Agnieszka Kwiatkiewicz.
Półfinał olimpiady odbył się w gmachu Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej (SiMR). Uczestników w auli wydziału powitali m.in. prorektor ds. studiów prof. nzw. dr hab. inż. Krzysztof Lewenstein oraz dziekan SiMR, prof. dr hab. inż. Stanisław Radkowski. Odbyły się też prelekcje przedstawicieli firm, które były partnerami olimpiady. Tomasz Maciejasz z firmy Robert Bosch opowiedział o nowoczesnych rozrusznikach, a Jerzy Horbaty z Schaeffler Group – o dwusprzęgowych skrzyniach biegów stosowanych w pojazdach marki Renault. Lech Lasek z firmy Fuchs Oil Corporation (PL) przedstawił normy producentów środków smarnych i wytwórców pojazdów, a Maciej Kalisz reprezentujący firmę Liqui Moly omówił znaczenie chemii warsztatowej w naprawach pojazdów.
Następnie uczniowie przeszli do wyznaczonych sal, w których pisali test, a w tym czasie nauczyciele zapoznali się z ofertą podręczników Wydawnictw Komunikacji i Łączności oraz wysłuchali wykładu dr. inż. Huberta Sara z Wydziału SiMR na temat porównania przyczepności opon zwykłych i śniegowych.
II etap Olimpiady miał formę testu teoretycznego składającego się z 40 pytań, które obejmowały wiedzę podstawową (w tym: elementy matematyki i fizyki, materiałoznawstwo, rysunek techniczny maszynowy, techniki wytwarzania, podstawy budowy maszyn) oraz wiedzę specjalistyczną (budowa, diagnozowanie, naprawa i eksploatacja pojazdów samochodowych) z uwzględnieniem zasad ochrony środowiska i przepisów BHP. Kryterium oceny wyników stanowiło rozwiązanie zadań w ciągu 45 minut przez wybranie jednej z czterech odpowiedzi zamieszczonych w zadaniu testowym oraz prawidłowe rozwiązanie zadania obliczeniowego. Poziom trudności poszczególnych zadań był zróżnicowany, co znajdowało odzwierciedlenie w punktacji – prawidłowym odpowiedziom przypisano 1, 2 lub 3 punkty. Maksymalna liczba punktów za prawidłowe rozwiązanie wszystkich zadań wynosiła 80.
Finał olimpiady odbędzie się 16 maja w siedzibie firmy Robert Bosch sp. z o.o. w Warszawie.
Mimo, że nasi uczniowie nie zajęli wysokich lokat, to był to dla nich test własnych umiejętności i wiedzy, jak również możliwość poznania nowinek technicznych. Dodajmy, iż w Olimpiadzie Techniki Samochodowej biorą udział uczniowie ze szkół zawodowych i techników.
A. Grzempowska